Snelle en voordelige levering

Eiwitshakes voor elk gezond dieet - Welkom bij Supplemento!

Afvallen na de bevalling, hoe krijg ik mijn figuur terug?

Maandelang uitdijen, last van hormonen, een slechte huid: het mooiste kindje van de wereld is het natuurlijk allemaal waard! Toch komt er een moment waarop je er wel weereens als je oude vertrouwde ik wilt uitzien, in je lievelingsbroek en dat ene strakke truitje. Maar hoe gaat dat ooit nog lukken?

Wat doet de zwangerschap met je lichaam?

In verschillende stadia van je zwangerschap komen er verschillende hormonen vrij. Deze hormonen beschermen je kindje, zorgen dat je spieren wat slapper worden en dat je borsten zich klaar maken voor de melkproductie. Bijkomstig effect is dat je wat meer vocht vasthoudt. Het kindje in je buik wordt ook elke week groter, en al met al rek je dus steeds meer uit. Niet gek dat je na de bevalling niet weer meteen strak in je vel zit. Je huid is opgerekt, je spieren zijn verslapt, en dat natuurlijk het meest rond je buik.

Krijg ik mijn oude figuur ooit terug?

Dat ligt eraan wat je onder je oude figuur verstaat. Het lichaam van een vrouw blijft haar hele leven veranderen. Datzelfde geldt overigens voor mannen. Als je na de bevalling weer op het figuurtje van je 18e hoopt, dan is de kans dat je teleurgesteld zult worden groot. Realistischer is een lichaam dat goed herstelt van de zwangerschap. Het extra vocht dat je vasthield, verdwijnt vanzelf. Als je borstvoeding geeft, doe je automatisch aan de lijn. Het grootste probleemgebied is vaak de buik. De buikspieren en het huisweefsel raken enorm opgerekt! De mate waarin dat herstelt hangt af van verschillende factoren, zoals je leeftijd, je conditie voor de bevalling en je herstellend vermogen. Ben je dan aan de goden overgeleverd? Nee, uiteraard geldt voor iedereen dat je ook zelf invloed kunt uitoefenen op het herstelproces. Op tijd weer beginnen aan je conditie en je spieren te versterken, in combinatie met gezonde voeding, zorgen dat je beter en sneller herstelt.

Wanneer mag ik aan mijn lijn gaan werken?

Rustig aan doen is het belangrijkste advies. Een bevalling is een zware aanslag op je lichaam, en daardoor ook op je geest. Te snel weer volop mee willen doen resulteert vaak in een vervelende terugslag. Geef je lichaam - en je kindje - de rust en de tijd die het nodig heeft. Zeker in de lactatieperiode is het van belang dat je genoeg en gezond eet. Aangeraden wordt om zo'n 500 calorieën per dat extra te eten. De eerste voorzichtige oefeningen voor buik en bekken kun je, afhankelijk van hoe zwaar je bevalling was, zo rond 1 maand na de bevalling gaan proberen. Bouw je conditie langzaam weer op door te lopen en te fietsen, maar blijf op je lichaam letten en forceer niets. Afvallen, lijnen, moet op z'n minst wachten tot na de borstvoeding. Tijdens deze periode val je vanzelf al genoeg af. Mocht je na de borstvoeding meer kwijt willen raken, doe het dan voorzichtig. Let in eerste instantie vooral op je inname van suikers - snoep en tussendoortjes. Als je over de hele linie wat minder koolhydraten gaat eten, kun je dit aanvullen met extra eiwitten. Hierdoor krijg je minder snel weer trek.

Wat is een gezonde en veilige manier van afvallen na de bevalling?

Ben je een half jaar na de bevalling nog steeds niet tevreden over je figuur, dan is het volgen van een dieet de overweging waard. Let op dat je geen crash dieet gaat volgen. Hierbij eet je nog maar de helft (of minder) van wat je normaal eet, en dat is zeker in deze fase niet gezond. Accepteer liever dat het wat langer gaat duren, en volg een lichte versie van een eiwitdieet. Het Dukan dieet of het Dr. Frank dieet kunnen hierbij een uitgangspunt vormen, maar wees dus niet te streng voor jezelf en eet wat meer koolhydraten dan voorgeschreven. Je zult zien dat je dan snel genoeg weer die oude broek aankunt!