Snelle en voordelige levering

Eiwitshakes voor elk gezond dieet - Welkom bij Supplemento!

Eiwitten, de basis voor een gezond dieet

Van die grote bussen eiwitpoeder, dat is toch alleen iets voor bodybuilders? Oke, toegegeven, ze zien er een beetje eng uit, en ze zijn groot. Waar laat je zo'n pot? Gelukkig zijn er ook leuke kleine potjes eiwitpoeder te koop, van bijvoorbeeld een hele of een halve kilo. Eiwitpoeder is de basis van het dieet van topsporters en van veel afslankdiëten. Lees in dit artikel meer over eiwitten, en hoe ze je kunnen helpen bij het behalen van je doelstelling.

Wat is eiwit?

Eiwitten zijn naast koolhydraten en vetten één van de drie macronutriënten die ons lichaam dagelijks nodig heeft. Eiwitmoleculen zijn lange ketens van aaneengeregen aminozuren. Ons lichaam maakt van de aminozuren die via ons voedsel binnenkomen nieuwe, lichaamseigen eiwitten. Bij een tekort aan aminozuren maakt het lichaam zelf nieuwe aminozuren voor de eiwitproductie. Er zijn echter aminozuren die we niet zelf kunnen maken, en die we dus uit ons voedsel moeten halen. Deze aminozuren - threonine, valine, tryptofaan, isoleucine, leucine, lysine, fenylalanine en methionine - noemen we essentiële aminozuren.

De mate waarin uit het voedsel opgenomen eiwitten kunnen voorzien in de behoefte aan essentiële aminozuren, noemen we de biologische waarde van eiwit. In hoeverre een voedingseiwit aan onze aminozuurbehoefte kan voldoen, hangt af van de aanwezigheid van de benodigde aminozuren, maar ook van de verteerbaarheid van het eiwit.

 

Waar heb ik eiwit voor nodig?

In ons lichaam worden de eiwitten uit onze voeding omgezet in lichaamseigen eiwitten. Deze eiwitten hebben op celniveau verschillende functies; ze katalyseren chemische reacties, zijn betrokken bij het transport van stoffen, hebben een hormoonfunctie en zorgen voor celregulatie. Om het wat minder abstract te maken kun je ook zeggen dat eiwitten zorgen voor spierbehoud, ons afweersysteem en energie.

 

Welke producten bevatten veel eiwit?

Je vindt eiwitten in veel van ons voedsel. Voeding met veel eiwit is onder andere vlees, kip, vis, schaaldieren, soya, eieren en zuivel. Het is belangrijk om een gevarieerd aanbod aan eiwitrijk voedsel te eten, omdat niet elke eiwitbron alle essentiële aminozuren bevat. Anders gezegd, niet elke voedingseiwit heeft dezelfde biologische waarde.

De biologische waarde waarde is gebaseerd op het eiwit van een kippe-ei. Dit eiwit heeft waarde 100. De eiwitvorm met de hoogste biologische waarde is wei (whey). Wei heeft een biologische waarde dat (afhankelijk van het productieproces) kan oplopen tot 157.

 

Wanneer heb ik meer eiwit nodig?

De twee klassieke situaties waarin je meer eiwit nodig hebt zijn:
1. Als je minder van de andere twee macronutriëten tot je neemt, bijvoorbeeld als je een dieet volgt waarin je aanzienlijk minder koolhydraten nuttigt.
2. Als je je spieren zwaarder gaat belasten. In die situatie heb je natuurlijk meer voeding in het algemeen nodig. Omdat je meer eet, krijg je ook automatisch meer eiwitten binnen. Het is echter wel verstandig om in aanmerking te nemen dat je bij een zwaar trainingsschema tot wel 3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht per dag kan gebruiken.

 

Verse producten of eiwitshakes?

Supplemento verkoopt veel eiwitshakes, maar we verkopen geen onzin. Als je er komt met vers voedsel, dan heeft dat altijd de voorkeur. Als je zwaar sport, of als je bezig bent om af te vallen, dan is vers voedsel niet altijd even haalbaar. Vlees en vis zijn duur, hebben tijd nodig om klaar gemaakt te worden, om opgegeten te worden, en bevatten naast eiwit ook koolhydraten en vetten. Soms is een shake dan wel zo praktisch. En misschien suggereren die verpakkingen soms anders, maar eiwitshakes zijn ook 100% natuurlijke producten.