BMI berekenen – inclusief je vetpercentage en hoeveel calorieën je dagelijks nodig hebt

Je BMI berekenen moeilijk? Vond ik ook altijd. Daarom heb ik deze handige tool in elkaar geknutseld. Bereken je meteen je vetpercentage en benodigde calorieën. Let wel op dat dit niet de meest nauwkeurige methode is om je vetpercentage te bepalen.

BMI berekenen doe je met lengte en gewicht

Voor een schatting van je vetpercentage, BMR en benodigde calorieën is we ook je leeftijd en activiteitsniveau nodig.




Vrouw   |   Man
Hoeveel beweeg je?

Het resultaat – wat is mijn BMI en hoeveel calorieën heb ik nodig?

Je Body Mass Index of BMI berekenen doen we met de formule BMI = Gewicht (kg) / Lengte ² (m). Om je BMR (Basic Metabolic Rate) te berekenen wordt voor vrouwen deze formule gebruikt: BMR = 10 * gewicht (kg) + 6,25 * Lengte (cm) – 5 * leeftijd – 161. Voor mannen geldt: BMR = 10 * gewicht (kg) + 6,25 * Lengte (cm) – 5 * leeftijd + 5. *

Je BMI en vetpercentage verbeteren?

Ben je op zoek naar manieren om je BMI en vetpercentage te verlagen? Download dan onze handige en inspirerende gids ‘Slank en fit in 5 Weken‘ tijdelijk gratis!


BMI berekenen

De zin en onzin van de BMI berekening

De BMI is nog steeds een veelgebruikt middel om een indicatie van een gezond gewicht te krijgen. Bedenk je wel dat de methode 200 jaar geleden is ontwikkeld door een wiskundige en slechts een zeer algemeen beeld geeft. De BMI houdt geen rekening met lichaamsbouw, gespierdheid of leeftijd. Je lichaam veranderd tijdens je leven, zelfs als jij niets veranderd aan je voeding of beweging. Als je BMI mee veranderd zegt dat niet altijd iets over hoe gezond je leeft. Misschien ben je gewoon op je gezondst als je lekker in je vel zit!

*BMR is gebaseerd op de Harris–Benedict vergelijking herzien door Mifflin en St Jeor in 1990